Tuesday, October 16, 2007

Di Mana Standard Filem Kita

Hari Raya bagi aku adalah hari yang lama untuk berada di rumah. Selain menolong isteri menyediakan persiapan hari raya dan seterusnya melayan tetamu yang datang, sempat juga melihat-lihat rancangan tv yang menayangkan seribu satu macam nyanyian yang benanr-benar membosankan. Orang yang sama dan teknik studio dan fotografi yang sama - station free ataupun yang berbayar.

Yang lebih memualkan ialah penayangan filem Melayu yang dikatakan meraih beberapa juta ringgit tatkala main di pawagam.

Setelah aku tonton secara seimbas, maka aku berkesimpulan - kalau karya seperti ini yang dibanggakan, ia merupakan karya sinimatografi yang benar-benar menjauhkan orang dari menonton filem Melayu. Sebut saja filem apa - Cicak Man, Buli, Remp-it dan banyak lagi - amat-amat membosankan. Yang tak senonoh ialah penayangan filem Pontianak Harum Sundal Malam yang TIDAK sesuai langsung dengan audien Melayu yang menyambut hari suci aidil fitri. Patut kah sebuah filem khayal dan tahyul disuguhkan kepada khalayak yang baru saja menjalani proses penyucian dan fitrah? Apa istimewanya 4 diva beraya?

Bagi aku sesetengah drama TV seperti Kerana Cinta Saerah lebih bermutu dan lebih boleh dibanggakan. Atau drama bersiri Indonesia Demi Masa, lebih baik dan tidak mengada-ada.

Drama TV Indonesia yang dieksport ke ASTRO banyak juga yang langsung tak bermutu dan memualkan. Apakah ASTRO, RTM dan Media Prima tiada lagi pilihan untuk menayangkan siri drama dari negara tetangga itu. Kemanakah produser filem negara ini. Takkan terleka dengan talkshow dan program realiti saja?

Dan masih banyak lagi bahan yang boleh disiarkan seperti keunikan sambutan perayaan, tradisi yang telahpun punah, hutan kita atau apa-apa dokumentari yang sesuai.

Itu saja dulu.

No comments: