Wednesday, March 11, 2009

Zubir Ali Dalam Kenangan

Saya tidak bermaksud hanya mengingat orang-orang terkenal yang meninggal dunia, untuk dituliskan di sini. Namun, mumpung ramai yang kenal almarhum Hj Zubir Ali, seorang karyawan muzik tanah air, dan saya dapat berurusan beberapa kali dengan beliau, maka saya tuliskan kenang-kenangan saya dengan beliau.

Tahun 1996 adalah tahun saya "joint the big wagon" Universiti Malaya. Pada Februari atau minggu pertama Mac, seperti sekarang ini, saya telah dipanggil interview di Universiti Malaya. Ada 12 calon yang tersenarai termasuk saya. Jawatan yang ditawarkan ialah kurator. Saya mendapat giliran ke 5 dalam giliran temuduga tersebut. Antara yang hadir sebagai penemuduga ialah Timbalan Pendaftar, Pengarah Bahagian Komunikasi dan bekas Pengarah Muzium Seni Asia iaitu mendiang Dr Khoo Joo Ee.

Soalan-soalan yang dikemukakan adalah soalan yang berkaitan dengan bidang permuziuman. Antara yang saya masih ingat, soalan dari Dr Khoo Joo Ee - dapatkah saudara membezakan antara seramik Ming dan Qing. Lalu saya ceritakan beberapa persamaan dan perbezaan ketara kedua-dua seramik berkenaan. Kesemua jawaban yang diberikan, nampaknya dipersetujui oleh Dr Khoo. Seterusnya, bagaimana saudara mendapat ilmu tersebut?. Saya katakan yang saya belajar dari pecahan pelbagai tembikar yang dijumpai di Sungai Mas, Kuala Muda Kedah, iaitu satu projek ekskavasi arkeologi dan selama saya berada di Pusat Penyelidikan Arkeologi Malaysia di USM. Jawaban itu menarik perhatian Dr Khoo...he can differenciate the two's based from the shards, its really good!! I like this guys. Dan itu lah point saya.
Soalan seterusnya ialah dari Almarhum Haji Zubir Ali. Pada ketika itu, beliau adalah Timbalan Pengarah di Pusat Kebudayaan. Beliau mengeluarkan satu soalan cepu emas, soalan ini kalau boleh saya katakan - hanya mereka yang menceburi bidang geologi, arkeologi dan sosio-antrologi sahaja yang mungkin mengetahuinya. Selain dari bidang itu, mungkin tidak menyentuh kerana ia soalan yang terlalu spesifik terutama dalam disiplin arkeologi. Soalannnya ialah - apakah perbezaan Pentas Sunda dan Pentas Sahul. Hah...
Saya jawab yang Pentas Sunda dan Pentas Sahul ialah satu garis yang diasaskan oleh seorang penyelidik geologi dan pengikut Darwin di pertengahan Laut China Selatan, Garis Huxly-berdasarkan bukti-bukti flora dan fauna yang membahagikan dua "kontinen". Ia dikenali juga sebagai lempengan....bla...bla..bla. Bukti terulung yang boleh membahagikan Sunda dan Sahul itu ialah kewujudan harimau di Sumatra yang dikenali sebagai Tigris Sumatransis, manakala tiada harimau di Pulau Borneo.
Itulah beberapa jawaban saya kepada soalan terakhir tersebut. Almarhum nampak terangguk-angguk, setuju gamaknya.
Menjelang perlantikan saya, pihak Pusat Kebudayaan Universiti Malaya menjemput saya datang untuk mengisi beberapa borang pentadbiran. Saya bertemu sekali lagi dengan beliau.
"Tahniah..." katanya, "kau tau yang soalan itu aku kemukakan kepada semua calon, hanya kau seorang yang dapat jawab soalan tu...."
"Oo terima kasihlah" jawab saya dalam keadaan gembira.
Selepas itu, saya kerap bertemu beliau dalam pelbagai urusan pentadbiran dan kesenian. Ada kalanya, beliau nampak begitu lemah, khabarnya beliau sakit dalaman yang tidak pula saya tahu secara pasti penyakitnya.
Selamat jalan kawan ku, semoga roh mu ditempatkan bersama orang-orang yang dirahmati Allah.

No comments: