Friday, May 9, 2008

Ibu Tua dan Tukang Sihir

Nurul Wahida Hamzah sudahpun pulang dari sebuah desa terpencil di Lombok, Indonesia ke pangkuan keluarganya di Klang. Pada usia 17 tahun, dia meninggalkan kampung halaman dan ibu yang renta semata-mata mengikut kekasih gelap yang akhirnya menjadi suami sehingga kini. Tiga tahun hidup bagai di gigi neraka, gaji hanya RM5 sebulan (yang boleh diperolehi di negara sendiri hanya satu atau 2 jam bekerja), tapi kerana sudah gelap hati dan tekat, maka segalanya manis. Sampailah ketikanya, segala wangi cinta tidak boleh hanya dengan kata-kata, tidak boleh dengan janji di kamar tidur saja, maka segalanya sampai ke batas tak ter-toleransi lagi. Hanya sekali dapat menalifon ibu, sebuah badan NGO - Kijang Care bergerak mencari si pari-pari yang dilarikan oleh sang Genderowo. Maka bertemulah si pari-pari yang sudah menjadi puteri siluman. Si puteri, begitu nama timangan di desa tempat ia berasing dari keluarga, di bawa balik dengan disaksikan satu negara, penuh sensasi.

I
Apa yang diharapkan oleh si ibu renta, apabila anak menjejak kaki ke tanah sendiri, kalau boleh maulah dia mencium ibu, dihidangkan makanan kegemaran anak semata wayang agar ia tetap dengan kenangan silamnya, dibukakan kotak-kotak tempat sang ibu menyimpan pakaian si anak namun segalanya sirna. Kakak yang menyambut di LCCT, jatuh pitam tergolak bagai di serang angin ahmar, perut kembung bagai sedang mengandung 8 bulan, membukit dan terlentang di tengah serambi disaksikan para pelayat yang bersimpati. Si pari-pari benar-benar berubah bagai si Tenggang, engkar dengan ibu sendiri.
Lalu, pelbagai analisis mulai dijalankan. Doktor mengatakan emosinya terlalu dipermainkan oleh sang Genderuwo, berpura baik, tapi menyeksa. Hah ??? Emosi boleh baik kah kalau fizikal disiksa?
II
Kalau dah tak dapat menanggung diri sendiri kenapa nak mencari beban, menanggung anak dara orang. Ada anakpun mati kerana kesihatan yang tak dapat disediakan.
III
Lalu fenomena ganjil ini sering dikaitkan dengan amalan sihir, amalan ilmu hitam. Beberapa orang yang pernah dikaitkan dengan terkena sihir ini diperhatikan memiliki karakter yang lebih daripada orang lain. Seorang wanita yang elok paras rupa, meninggalkan saudara mara hanya kerana tergilakan seorang jantan yang tak bekerja. Dia dikatakan disihir oleh dukun dari siam. Seorang isteri kehilangan suami kerana terkena sihir sang pari-pari sundal, tinggal anak bini. Di pedalaman hutan Malaysia, ada orang sanggup mencari seorang dukun Orang Asli semata-mata nak lulus PTK, walhal sang dukun Asli ni, membacapun tak reti. Malanglah bila kita terkena musibah sihir ini.

IV
Namun Nurul satu sosok anak malang yang mengada-ngada. Mendapat seekor jantan yang tidak berguna. Para remaja Malaysia, perlu beringat dengan para pendatang yang tidak menyedarkan diri ini. Mereka datang merempat dari kolong-kolong busuk di kawasan kumuh di negara asal mereka datang ke negara ini mencari sesuap nasi, kemudian mana-mana yang sukses naik tocang, dan berkelakuan hampas. Dalam masa yang sama mengintai-intai mencari peluang memuaskan perlakuan busuk dan bodoh mereka di luar batas imajinasi manusia normal. Tidak ada yang hendak dikatakan kalau mendapat anak seperti ini, ibu mana yang tak sayangkan anak, namun ditelan mati emak, dibuang mati bapa.

V
Nurul yang tidak boleh berfikir dan bakal-bakal Nurul yang menggilai jantan yang tak ketahuan asal usulnya, jangan jadikan diri anda mangsa akibat tindakan bodoh atau atas nama cinta yang sangat bodoh juga.

No comments: