Wednesday, March 19, 2008

Kuasa Manusia

Aftershocks - itu tajuk utama akhbar The Star hari ini. Akhbar lain juga memperlihatkan tajuk yang hampir sama tentang beberapa menteri kanan harus mengosongkan kantor semalam. Apa yang menakjubkan, setelah beberapa menteri kanan kantoi dalam PRU 12 yang lalu, lalu membawa diri masing-masing, yang menang pula menuntut kerusi. Inilah kuasa manusia, kuasa perlu diberi, berbeza dengan kuasa Tuhan, yang tidak perlu dipinta, tak perlu diberi.

II

Ada kerimasan yang amat sangat bila membaca berita tentang kematian tentera Amerika di Iraq ini. Ada laman web yang khusus untuk memberi tribute kepada tentera yang kiok. Saya sempat melabuh di web berkenaan dan membaca bagaimana hilangnya ibu kepada anak bujangnya yang mati di tengah-tengah Baghdad, isteri yang masih menganggap suaminya akan pulang sedikit masa lagi, padahal nisan suaminya telah terpacak di tanah perkuburan pahlawan. Dan berbagai-bagai lagi.

Lalu, saya tidak dapat membayangkan ratusan ribu rakyat Iraq mati di tangan tentera dan sekutu Amerika. Bahkan dirogol, dipenjara dan seksa dengan teramat sangat. Mereka bukan pahlawan kepada rakyat Amerika, tapi pahlawan kepada keluarga dan negara mereka.

Apakah Amerika melihat rakyat Iraq bukan manusia? Tiada perasaan. Makhluk yang bukan manusia, sama macam sebutir kelapa, boleh dikupas, rebus, perah, buang dan di "makan". Kalau diaturkan jumlah an k kehilangan ibu, bapa, suami hilang isteri dan sebaliknya, memori laman web pun barangkali sendat. Namun inilah perspektif.

Kuasa dan manusia, bila diberi, mereka melampau dan sering melihat orang lain remeh....
Tatkala hilangnya kuasa itu, baru mereka sedar bahawa mereka sama seperti orang lain, ada perasaan dan harga diri. Bila harus kita sedar tentang kuasa umpama elektromagnet ini??

III

Kuasa manusia, manusia berkuasa...

No comments: