Tuesday, March 18, 2008

Sepulang dari Lubok Weston dan Sipitang

Inilah perjalanan yang memenatkan yang pernah saya alami dalam menjalankan tugasan. Bukanlah jarak Kota Kinabalu (KK) - Beaufort - Sipitang - Lawas - Weston dan ke KK semula sesuatu yang membosankan, tetapi demam pilihan raya yang masih lagi dibicarakan oleh rakyat jelata mengatasi segalanya. Di kedai kopi, di majlis keramaian, dalam kereta sapu, dan di mana jua ada kesempatan, pastilah topik itu dicuit-cuit disentuh-sentuh. Responden-responden kami juga tidak terkecuali, mereka tidak dapat memberi 100% fokus kepada soalan yang diajukan.

Dalam beberapa kesempatan, tugasan saya amat mengecewakan kerana bias percakapan kepada pilihan raya. Ada responden beria-ia mendedahkan identiti sebenar responden yang lain semasa pilihan raya yang lalu. Itulah Sabah, katanya. Namun, demikian tinggi dan takjubnya manusia kepada kuasa dan kekuasaan, dengan kekuasaan itu juga kehancuran mendekati penyandangnya.

Tahun-tahun mendatang ini pastilah beberapa anomali dan kejutan dalam scenario politik tanah air akan berlaku secara spontan. Kehadiran figur-figur besar pastilah merepotkan kawan kita Mona dalam merakam dan mentafsir intipati perbahasan. Seperti para pemangkah di Pekan Bogawan dan nun jauh di pedalaman Lubok Weston, tidak apa yang diingini selain keselesaan hidup dalam negara yang telah lima dasawarsa menyambut laungan Tuanku Abdul Rahman.

Semasa perjalanan pulang ke KL, muka depan Utusan Malaysia menuliskan: DAP BIADAP. Ia satu liabiliti kepada pembaca koran "tersohor" itu. Itukah demokrasi yang difahami oleh para pengamal media?

No comments: